Yellow and Green

Cikk-, és linkajánló (április)

2014. április 26. - twentydigitcombination

  • Alighanem kevesen ismerik a Tyee (lazac) elnevezésű kanadai hírportált. Múltkor teljesen véletlenül akadtam rá és leesett az állam, milyen minőségi újságírás folyik odaát. A tavasszal indult A Millennial Asks: Are We Screwed? (kb.: Y Generáció: végképp el van rontva a sorsunk?) című cikksorozat arra keres választ, mire számíthatnak a ’80 után születettek a hosszú gazdasági és ökológiai válság közepette, lehetséges-e egy kulturális változás? Akik pedig válaszolnak, olyan kiemelkedő személyiségek, mint például Amory Lovins,amerikai fizikus és enviromentalista. (angol)

  • Nagyon divatos manapság a megosztáson alapuló, közösségi gazdaságról („sharing economy”) beszélni. E cikk megpróbálja megkapargatni a rózsaszín felszínt és felteszi a kérdést, vajon valóban ez az út egy igazságosabb, az erőforrásokat kevésbé kiszákmányoló gazdasághoz? Vagy éppen ellenkezőleg? (Magam nagy híve vagyok minden ilyen kezdeményezésnek, de nem árt eltérő nézőpontokkal is szembesülni.) (angol)

  • Ha már úgyis olyan sok szó esik Oroszországról, íme az Origo izgalmas riportja Novi Urengojból, a gáztermelők városából.

  • Kockázatok iránti vakság és az út az újjászületés felé: a Guardian-os Nafeez Ahmed Jeremy Leggett új könyvéről ír. (angol)

  • Szűkös bőség. Serge Latouche a Simplicity Insitute-nál tette közzé nemnövekedésről szóló „kiskátéjának” immár harmadik részét, ezúttal szó esik többek között a túlnépesedés kérdésköréről. (angol)

  • Francia közgazdászoknál maradva, íme a 444 összefoglalója Thomas Piketty vagyoni egyenlőtlenségekről írott könyvéről.

  • Hogy jött létre és virágzott nyolc éven át az energia (és ezáltal minden más) jövőjével foglalkozó közösségi blog, hogyan vonzotta be a legkülönfélébb szakembereket a világ minden tájáról és tett közismertté, legalábbis közismertebbé égető, de ki nem beszélt kellemetlen igazságokat? Végezetül, hogyan válik egy webes közösségben egyetlen - jelen esetben katasztrofista - narratíva dominánssá, szép lassan kiszorítva az eltérő nézőpontokat? Az Oil Drum története a közösség egyik tagja, a portugál Luis de Sousa tollából. (angol) A kulcsmondat szerintem:

    "...Az üzenet, ami az oldal utolsó éveiben uralkodóvá vált, azt sugallta, hogy gyakorlatilag semmit nem tehetünk az olaj és más energiaforrások kitermelési határai által kiváltott hatásokkal szemben.Ez az üzenet azonban a saját munkánkat teszi tönkre. Ha semmit nem tehetünk, akkor miért is foglalkozzunk mindezzel? Ha egyáltalán nincs mód arra, hogy elkerüljük a rettegett "összeomlást", akkor mi volt a The Oil Drum célja? Mindenekfelett a reménytelenség irányába fordulás volt az, ami lassan kiüresítette ezt az oldalt."
  • Az előzőre rímel Chris Nelder esszéje a jövőbe vetett reményről - ami közel sem azonos valamiféle vak techno-optimizmussal. (angol)

  • Bizonyára sokan hallottátok, hogy megjelentek az IPCC-jelentés új fejezetei a klímaváltozásról, ahogy arról az Index is több részben beszámolt. Kérdés viszont, van-e egyáltalán annyi kitermelhető szén, amennyinek az elégetésével az IPCC számol? Luis de Sousa szerint ez igencsak kérdéses, a probléma, hogy az általuk készített modellek a keresleti oldalra vonatkozó előrejelzéseken alapulnak, kevéssé véve figyelembe a kínálat határait.

  • A Transition Network honlapján egy magyar kezdeményezésről, az Átalakuló Hosszúhetény kezdeményezésről olvashatunk. Hajrá!

  • Végezetül néhány morzsa az e-mobilitás világából. Íme egy kaliforniai házaspár, ahol a pár mindkét tagja mostantól BMW i3 elektromos autóval jár, amelyeket kizárólag a saját házuk napelemeivel „tankolnak” – és rendszeresen beszámolnak majd tapasztalataikról.(angol)

  • És hogy milyen egy év egy Nissan Leaf-fel? Röviden: jó. (angol)

  • Eközben forgalomba állt az első európai gyártású elektromos autóbuszcsaldád első tagja is, a lengyel Solaris Urbino.Egyúttal pedig bemutatták az Evopro magyar gyártású elektromos buszának prototípusát a budai Várban. Ugyan az erről szóló Totalcar-cikk alcíme, hogy "Ez szívja le Paksot", a lényeg éppen az, hogy bármilyen forrásból táplálkozhat.

  • Először szállt fel az EADS E-Fan nevű elektromos kísérleti repülőgépe. Sportcélokra kiváló, de korai lenne még arról álmodozni, hogy az unokáink elektromos géppel repülnek majd amerikába – ha ugyan repülnek majd bármivel, de ígéretesnek tűnik. A napelemmel működő Solar Impulse géppel pedig 2015-re tervezik megkerülni a Földet. Íme a promóciós videó, szerénységemnek köszönhetően magyar felirattal is.

(Képek forrása: http://www.adaptive-edge.comhttp://magyarbusz.info)

A bejegyzés trackback címe:

https://yellowandgreen.blog.hu/api/trackback/id/tr537380120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása